Bidraget er publisert med ropert og har blitt hentet fram på Telemarkher (torsdag 21. februar 2008). Les mer om roperten…

Ferjestedet på Follestad

Dette bildet viser det gamle ferjestedet på Follestad i 1988. Det var her brødrene Bjarne og Kåre rodde folk over til Unionsiden. I over 70 år rodde Kåre og Bjarne folk over her. Det må ha vært Norges korteste ferjerute. Rundt 1970 ble det slutt på denne trafikken og rundt 2003 brant den gamle ferjebua ned. Men i 2005 ble bygget gjenreist for å hedre dette gamle minnet.
FOTO: HENTET FRA TELEMARKSAVISAS FOTOARKIV
TEKST: PER STIAN B. KJENDAL

Kommentarer

Exclamation_desat_24

Tømmeret man ser på bildet, kom vel både med tømmerbil og mengder tror jeg ble fløtet på Nordsjø, ned slusene og lagt på land med kranene på fotografiet. Rart stokkene ikke gikk direkte til Union? Først på brygga, så over til andre siden, med andre ord… Husker godt Hjalmar Aasen kjørte opplaster på brygga, ordnet med tømmerstokkene og annet.

Exclamation_desat_24

En liten kommentar til det der med Norges korteste fergerute:
I Tønsberg er det fortsatt en ekstremt kort fergestrekning: Mellom Husøy og Husvik går det ei bittelita ferge som bare bruker 5 minutter på turen.Ferga har kun plass til mennesker og sykler. Fergeturen var tidligere gratis, men de siste åra har de reisende måttet betale litt. Siste jeg tok den kosta det 10 kroner…
Videre erindrer jeg at det finnes en kortkort fergestrekning på Nisser. Kabelferge. Har ikke tatt den ferga, men sett den. Strekningen er heller ikke videre lang…
:)
A

Exclamation_desat_24

Ferjeturen over Bryggevannet er 120 meter, og er mye kortere enn de ferjene som nevnes av Fru G. Ferjeturen over Bryggevannet tok mindre enn 1 minutt etter at Bjarne og Kåre fikk motor på ferja. I mange år ble ferjeturen håndrodd. Den motoriserte ferja fikk navnet Bjarkå etter Bjarne og Kåre.

Avstanden mellom Husøy og Husvik er ca 800 meter, og det kan stemme med at ferja her brukte ca 5 minutter.

Turen over Nisser ved Fjone er ca 500 meter lang. Såvidt jeg vet er den fremdelse i bruk.

Det kunne være artig om noen kjenner til en kortere ferjetur i Norge enn 120 meter. Det er luftige planer om å få ferja i gang igjen.

Det var forøvrig undertegnede som sørget for gjenoppbyggingen av ferjebua etter at den brant. Finansieringen var et spleiselag mellom Skien kommune og Grenland Havnevesen. Kostnadene var ca 60 000 kroner. Snekkerarbeidet ble utført av snekkermester Roger Christiansen og var mesterprøven for hans sønn Carl Eirik Dale.

hilsen
Tor Arnesen
Scheen

Exclamation_desat_24

den fra svelvik i vestfold a?noen som vet hvor mange meter den gikk hehe kansje den går enda for det jeg vet.de beste lengde hopperne kunne jo nesten hoppa over hehe

Exclamation_desat_24

Ferjeturen over Svelviksundet er drøyt 400 meter lang. Dette er en bilferje som fremdeles går hver halvtime fra tidlig morran til nærmere midnatt. Ferja tar ca 20 personbiler. Turen koster forøvrig kr 42 inkl bil og fører. Selv om sundet bare er ca 200 meter på det smaleste ville det være godt gjordt å hoppe over!

Men kortere enn Follestadferja er den altså ikke :-)

Exclamation_desat_24

Når det gjelder korte turer med ferge, så må vi ikke glømme at det både i Tønsberg og Fredrikstad gikk ferge over til hhv Kaldnes mekaniske og Fredrikstad mekaniske verksted. Kortkort strekning begge to. Men de blei nedlagt etterhvert.
Da det var på tale om gangbru over til Kaldnes i Tønsberg for noen år siden, var det å åpne den gamle fergestrekningen igjen et alternativ som blei slengt ut. Men isteden blei det ei gangbru som stadig vekk streiker. Sånn kan det gå!
:)

Exclamation_desat_24

Ildsjeler som jobber her på Klosterøya som faktisk kunne tenke å ta opp igjen turen over fra Klosterøya til Follestad, brygge og plass ligger klart, men vi mangler en båt, og med tidens alt tekniske skal ruta gjennomføres med årer. Vi håper Klosterøya AS er ferdig med riving der i løpet av året, slik at vi frem til da kan få skaffet midler til en båt. Og i starten en rute som vi gjennomfører lørdag og søndag. Follestad ferja kan da kanskje bli Norges eneste håndrodde og korteste ferjetur. Kanskje eneste i sitt slag i Europa. Og med flere dugnadssjeler få til en rute flere dager i uka også.

Exclamation_desat_24

Og så er Bjarkå tilbake til Scheen. Vi mangler således ikke en båt. Ikke bare har vi en båt, men originalen. Det var en tilfeldighet som gjorde at vi kom i kontakt med eier av båten. Nå ligger den på Klosterøya og skuer innover mot Bryggeparken. Det blir spennende å se hva vi kan få til av drift for båten. Det kommende året blir nok mest opp-pussing og planlegging. Jeg ønsker tilbakemelding på på hva vi kan gjøre for å få Bjarkå i drift.

Exclamation_desat_24

I Bergen går “Beffen” over Vågen i Byfjorden mellom Bryggen og Nordnes. Turen tar ca. 5 min Les Ellers så kjenner jeg til “ferger” både i Ulvik i Hardanger og i Storelva ved Hønefoss der det lå robåter på begge sider av fergestrekninga. Lå det for mange båter på ei side, måtte den som rodde ta med seg en ekstra båt på slep. Kabelferja på Nisser mener jeg var i drift allerede i 50-åra.

Exclamation_desat_24

Hei Ulf. En kjempefin artikkel i BT. Den inneholder omtrent den samme stemningen som jeg erindrer fra ferjeturen over Bryggevannet i Skien. Bortsett fra at turen i Skien tok mindre enn et par minutter. Men totalt sett tok nok turen en god del mer tid. Bjarne måtte jo fortelle en historie før han la i veg over Bryggevannet, en historien underveis, og en historie før du kunne forlate ferja. Den totale tiden ble naturligvis noe forlenget ved at Bjarne ferjemann stammet litt. Noen ganger når Bjarne ikke kom utav det, ble avslutningen av historien: Te hæ, te hæ, te hæ, te hæ, te hælvete heller.

Exclamation_desat_24

Jeg vet ikke om Tor A….. er gammal nok til å huske bilferja Brevik-Stathelle. Det var ikke lange trippen over, men bilkøene kunne være kilometerlange på begge sider. Det hendte at det tok kortere tid å kjøre rundt Frierfjorden enn å vente på ferja. Jeg kjørte ikke sjøl, men jeg var flere ganger passasjer i bilkø når vi skulle på besøk på Sørlandet.—- Dere skal ha all ære for å ta vare på minner av dette slaget!

Exclamation_desat_24

Hei Ulf.
Joda, desverre eller heldigvis er jeg gammal nok til å hus`e tia før Breviksbrua. Dette var en ferje, iallefall de siste år`a, som nok ikke hadde den samme filosofiske verdien av opplevelse som ferja over Bryggevannet, og det jeg leser i BT at ferja over Vågen har eller hadde. Ferja over Brevikssundet ble en industri, og med lange kø`er som du skriver. Dette er omtrent det samme du kan oppleve over Svelviksundet hver dag i dag. Dersom ferja her er 1 minutt ute av rute er det kritikkverdig. Dette er den nye verden. Sikkert et framskritt. Men likevel. Noe har gått tapt. På godt og ondt.

Exclamation_desat_24

Jeg kom på enda en kort ferjetur. På en båttur med snekka mi over Oslofjorden så kjørte jeg opp elva til Fredrikstad og fortøyde ved Gamlebyen for natta. For å komme meg over til sentrum, så måtte jeg ta ei ferje bare tvers over Glomma, er det vel. Den slutta å gå omkring midnatt, så de som var seint ute måtte ta drosje eller gå mange kilometer. Den ferjeturen var ikke på mange meterne.

Exclamation_desat_24

All ære for at “Bjarkå” har funnet veien hjem !
Selv vi som vokste opp i rette enden av Storgata hus’ær jo den, og Bjarne. Men også at vi nok synes at dette med trua på å bo i “Telemarks hovedstad” gjorde noe me’ hu’ene te folka “der oppe” – når de te slutt kjøpte stålbåt for å “ro over ælva” !! 0 :-)
Vi hadde lenge vår “fergemann” i Pårschgrunn åsså – husær desverre ikke navnet i farta, men han rodde pramm mellom “Centralgarasjen” (Bratsberg bruk) på Øssia og over te Vessia. (eller kanskje det var motsatt ? :-)

Nå ser jeg jo at det ikke var bare tru’a – når man fortsetter å innbille seg at det var noe mer ‘filosofisk’ over det å kjøre stålbåt i tåkehav og Union-lukt, enn pramm i Pårschgrunn, eller bilferge over Brevikstrømmen !? :-)
… eller med “Beffen” på Vågen (har bodd der borte en periode)

Det KAN jo være et utslag av fornedrelsen over å alltid få vite at “off. ting” skulle ligge i Sjeen – og at de te’ slutt greidde det kunststøkke å få slått te’sæ “Telemark Politikammer” åsså ….
…. men jeg tør vel påstå at det var vel så ‘filosofiske tilstander’ ved fergetrafikken i Brevik – selvfølgelig åsså med bakgrunn i volumet på trafikantær. Vi snakkær jo om et knutepunkt på “Sørlandske hovedveg” !? (den gangen var jo ikke Brevik en del av P.)

Kanskje ikke ‘filosofi’ er den helt rette betegnelsen, men det ble i alle fall lært bort en del ukjennte profetier og terminologier i fergekøane i Brevik – selv om det generelt var en aen innstilling til “tid”, og mange gikk fra bil og kø for å kjøpe seg kanelstengær hos Bøch på øvre torg.
Særlig når da’tias bilær skulle opp kneika på Stathelle-sia – for eksempel “onkel Sten”‘s Moskvitsj med CA 24 hk, eller snute-Bedford’ær med fulle lass – DA ble det holdt for øra’ne te’ mange av den oppvoksende slekt !!
Det hendte vel åsså at det ble opplest noen gloser når koggane på vei til hytter og andre ‘hæljeopplevelser’ skulle sno sæ mellom rutegåanes ferger. Med sine 4hk Marna eller FM’er kunne DET være en risikosport av de mer erfaringsrike !

Jo’a – møe ‘filosofi’ som synes å ha blitt ‘borte’ … men den har kanskje bare endra karaktér, o/e funnet ny ‘opprinnelse’ … ?? (:-)

Exclamation_desat_24

Hei Ole.
Morsomt innlegg. Eller grusomt morsomt som vi sier her. Når det gjelder Telemark polti`kammer så gjorde vel egentlig politikrane i Scheen alt de kunne for at det ikke skulle havne i Scheen. Det var en sta poltimester som valgte Myren. Et steinkast utafor sentrum. Møe kunne vært sagt om den saken.

Det har vært møe skriverier i avisa om at det ikke var Bjarkå som har kommet hjem. Varden kunne i dag bekrefte at det er Bjarkå, noe jeg selvasgt aldri var i tvil om. Uansett. Jeg ringte i går kveld te Skipper Johansen som driver ferjetrafikken på øyane mellom Hæljeroa og Langesund. Og i dag tok jeg turen ut te Langesund for å snakke me skippern. Det ble en hyggelig samtale. Han kunne bekrefte at det ikke gikk noen Bjarkå der ute i fjorden. Han måtte innrømme at hans ferje Bjarnøy ligner litt på Bjarkå. Han vurderte sjøl å kjøpe Bjarkå da den var te salgs i begynnelsen av 70-åra.

Vedlagt er bilde av Bjarnøy. Den som ble forvekslet med Bjarkå.

Exclamation_desat_24

Båten heter Ragnøy:
Jeg leser i mitt siste innlegg her at jeg benevner Johansens ferje for Bjarnøy. Båten her Ragnøy. Jeg har visst fått Bjarkå på hjernen :-)
Jeg får håpe nettredaktør Wærstad kan rette denne feilen i mitt innlegg.
mvh
Tor Arnesen
Scheen

Exclamation_desat_24

Heisann ! :-)

Det med interessen for den siste “off. utpost” endra sæ vel underveis ja – og møe BLE vel både sagt og usagt ….

Har neimen ikke tenkt over likheten mellom Bjarkå og Ragnøy – og det er faktisk på tross av en tilbakevendene “følelse” av noe gjenkjennende når jeg så Ragnøy ute i fjordane, eller i Langesund, på fine sommerdager.
Så det er fortsatt ferjetrafikk ‘utafor’ altså .. ? .-)
Etter å ha fløtta litt lenger syd, så er det litt merkelig å forstå at her drives taxibåt-trafikk over en lav sko – mens det aldri har blitt noen suksess ‘hjemme’ … ?? … noen topografiske og volummessige forskjeller i fritidsbefolkningen antagelig, men likevel ….

Artig å gå inn i den gamle skyss- og ferje-trafikken, som også var livsnerven i større deler av vårt fylke enn vi i dag tenker over, og nærmere vår tid enn mange aner (antagelig :-).
Drangedal og Toke har også sin historie som “ligger på bunnen” et eller annet sted, med forbindelse ned til eksisterende pakkbuer i Kiil i Sannidal.

Ok – siden jeg desverre ofte glemmer å “brae” innleggene, så tok jeg et jafs nå ! … godt ment .. :-)
Håper det er en fortreffelig helg i vårt tradisjonsrike fylke !

Ole

Exclamation_desat_24

Ferja i Fredrikstad tar ca 2minutter, men turen er nok noe lengre enn 120 meter… kanskje 200..lenge siden jeg har tatt den men den går nå fortsatt og tar passasjerer og sykler mellom gamlebyen og fastlandet.

Exclamation_desat_24

Jeg hadde en tante pà hver side av elva, og vi elsket à ta “ferja” fra den ene til den andre. Det ble mange turer. Virkelig hyggelige minner.

Bildesamlingen (648 bilder)

 

Skien (136 bilder)

 
Annonse

Nye bilder