telt

Kommentarer

Tenk å få gjenoppleve denne tiden i dette miljøet. Firkant-telt med midtstang, full av jordslag, og uten bunn. Det var best å sette det opp på ett vindstille sted, slik at vindkastene ikke tok med seg hele “fallskjermen”. Teltet burde også bli plassert der hvor bakken ikke hellet inn i teltet, om det skulle komme en regnskur og selvfølgelig langt unna maurstiene. Husker godt hvor våt og tung en sovepose kunne bli i disse gode dagene.
Bilen, en av Opels 160000 Olympiaer produsert mellom 1950 og 53, ser ikke svært gammel ut da dette feriefolket foretok “vår” telttur. – Basert på Opels førkrigs Olympia modell, kunne dette kjøretøyet i beste fall i nedoverbakke og i medvind komme opp i formidable 112 km/t. Motoren var på 1488 cc og ydet 37 relativt rolige hester. 2 dører, 3 gear og trommelbremser rund baut, var originalutstyr !!

Likevel var dette teltet litt forseggjort, Jan Einar! Det hadde jo barduner om lag en halv meter over bakken. Da fikk vi duken litt vekk. Kom du bort i duken i regnvær, fikk du deg en fin dusj. I perioden 1950-1960 dro familien på campingtur i Norge med telt, da riktignok hustelt etter hvert og med bunn! De første telta våre hadde ikke bunn. Da var det fritt fram for knott og mygg.

Vinje (19 bilder)

 

Bildesamlingen (656 bilder)

 
Annonse

Nye bilder