Over Haukeli

Tokke i Telemark. Børte hotel.

Hotellet ble siden flyttet, stokk for stokk, og ble til Bjåen Fjellstove

August 1916

Vist 1400 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

Artig !
- men linken du kommer til når du trykker “Børte Hotel” er noe ‘feilplassert’ … ?

“Famous stabbur” er jo stabburet på “BOTN Skysstasjon” i Vinje ? – selve “Haukeli-porten” fra Telemark-siden, og står der ennå (så vidt !) – mens “Børte Hotell” må ha lagt på veien mellom Eidsborg og Høydalsmo ? (i Tokke)

Kan ikke huske noe “Børte Hotell” i Tokke, men da jeg kjørte "brus på Trio på begynnelsen av 70-tallet, gikk Haukeli-ruta også over til Bjåen Fjellstue … det kunne være vel så tøfft over dit en vinterkveld, som over selve Haukeli ! :-)

Takk for innspillet!
Min lokalkunnskap strekker ikke til, mitt gebiete er vestafjells:-)
Jeg har linket til et bilde som skal være Børte hotel i Tokke, men det kan godt hende at dette er fra Vinje.
Børte hotell i Tokke, ble flyttet i 1937, til Bjåen.
Fjell"knausen" (på linken) bak må kunne la seg plassere.

Historien til bildet, og det omtalte “Børte Hotell”, kommer jo riktig flott frem under linken til "Bjåen Fjellstove.
(:-)

Men det som kommer opp på sidene til “Telemark H & G” når man trykker linken til “Børte Hotell”, er Botn Skysstasjon i Vinje – og bildet ligger også helt riktig arkivért under regionen “Vinje” … ?
Neste bilde fra region Vinje (hos Tmrk H & G) har også den feilaktige overskrift “Børte” – og viser altså “the famous stabbur” ….. som ganske riktig står på “Botn” … :-o))

Det synes klart å være navneforvirringen mellom “Børte” og “Botn” hos “Tmrk H&G” – som har forledet Deg til å linke “feil” her …. ?
Under region “Tokke” hos Tmrk H & G finnes ingen bilder av / med “Børte” – og jeg finner ikke sånn umiddelbart stedsnavnet på dagens web-karter, men stedet lå som nevnt langs en eldre vegtrasé på veien fra Eidsborg (Stavkirke) til Høydalsmo.

… men jeg regner med at dette har du for lengst funnet ut selv ! :-))

Takk Ole Christian – navneforvirring er mulig.
Har funnet et gammelt postkort fra Qxl av Børte Hotel, her ved vannet
Se dette bildet, oppmot det i linken, fjellet må være det samme.
Ellers kan nevnes at Kong Haakon VII besøkte Børte Hotell i 1912, man kan lese følgende:
Følget kom til Dalen brygge om kvelden og ble kjørt til Dalen Hotel, hvor de overnattet.
Dagen etter spaserte gjestene til Eidsborg kirke før de dro videre til Børte Hotell, hvor de også overnattet. Om morgenen dagen etter dro følget tilbake til Dalen brygge.

NÅ … trur eg ! :-o)

Etter å ha grublet meg frem til dette. – og ‘oversatt’ 2 sider med “rute 12” – forstår jeg at “navneforvirringen” er enklere å utrede enn først antatt.

“Børte” er (selvsagt :-) “Byrte” – og følgelig snakkes det om “Byrte Hotell”, som i sin tid lå der Byrtedalen treffer Byrtevand – og i dag antagelig kalles “Øvre Byrte” – drøytt halvveis mellom Dalen og Vinjesvingen, på det som vel kalles Mo-Byrte veien, eller “vestveien” – sett i forhold til å ta RV 38 Dalen – Åmot – Vinjesvingen.

“Børte” var altså ikke nær Eidsborg – slik jeg i utgangspunktet ble fristet til å tro, med tanke på avstander og transportmidlene “den gang da”.
I stedet er det ganske betydelige avstander man snakker om, når man omtaler et besøk på Eidsborg stavkirke i nærmest samme åndedrag som “og dro videre til Børte Hotell” – fortsatt med tanke på datidens fremkommelighet.

Bildet som dukker opp under linken til “Børte Hotell” er altså alldeles korrekt ! – når det i dag forstås “Byrte” … :-)

For øvrig, er det omtalte område et meget vakkert stykke Norge – selv uten det gamle Hotell !
(:-)

Kfr. det andre bildet fra samme anledning. Bilen nærmest må være den samme, La Buire, reg.nr. H-12.. Automobillaget Haukelid kan delvis leses på bakdøra. å være H-12. Automobillaget hadde to andre biler iflg. KNAs fortegnelse pr. 1. mai 1916, H-11 og H-13, bilmerke ikke oppgitt. Det kan være en av dem bakerst.

Tokke (39 bilder)

 

Bildesamlingen (656 bilder)

 
Annonse

Nye bilder